مقالات مرتبط

محصولات پلاستیکی و بهداشت آنها

محصولات پلاستیکی

محصولات پلاستیکی در طیف های متفاوتی از کیفیت و قیمت توسط تولیدکنندگان ساخته می شوند.

از ویژگی‌های بارز ماده پلاستیک می توان به انعطاف پذیری، شکل پذیری، قابلیت رنگ پذیری، وزن سبک و قیمت بسیار مناسب آن اشاره کرد، به همین خاطر ماده پلاستیک در صنایع غذایی و بسته بندی و سایر صنایع یک متریال بسیار مناسب به شمار می آید.

از آنجاییکه ظروف مختلف پلاستیکی و ابزارهای مورد نیاز آشپزخانه و نگهداری مواد غذایی با سلامت انسان به طور مستقیم ارتباط دارند، بنابراین تولیدکنندگان در تولید این نوع از محصولات پلاستیکی باید نهایت دقت را داشته باشند.

به عبارت دیگر تولیدکنندگان باید محصولات خود را براساس استانداردهای تعیین شده تولید کنند. برای تولید این نوع از محصولات باید یکسری آزمایشات خاص از قبیل food grade انجام شود. در واقع کیفیت ماده اولیه مورد استفاده در تولید این نوع از محصولات پلاستیکی باید بسیار بالا باشد. تولیدکنندگان برای تولید محصولات پلاستیکی آشپزخانه و مواد غذایی از به روزترین تجهیزات و دستگاه ها استفاده می کنند. همچنین برای رفع نیاز تمامی سلیقه ها پلاستیک ها را با جدیدترین نوآوری ها در طرح و رنگ های متفاوت می سازند. تولیدکنندگان تنها در اینصورت می توانند جلب رضایت مشتریان را کسب کنند.

بسته بندی مواد غذایی با محصولات پلاستیکی بهداشتی و با کیفیت سبب حفظ کیفیت و طراوت مواد غذایی می شود.

بسته بندی مواد غذایی یکی از موارد مهم در تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی است. زیرا سبب محافظت مواد غذایی از آسیب های فیزیکی و بیولوژیکی در حین جابجایی و یا نگهداری خواهد شد. درصورتیکه بسته بندی مواد غذایی آن را از گزند عوامل محیطی حفظ نکند، عوارض جانبی خطرناکی برای مصرف کننده به وجود خواهد آمد. زمانیکه مواد غذایی به مدت طولانی انبار می شوند، بیشتر در معرض خطر آلودگی قرار می گیرند. بنابراین بسته بندی درست و مواد پلاستیکی نگهدارنده با کیفیت بسیار اهمیت دارد. به جرات می توان گفت استفاده از مواد پلاستیکی با کیفیت جهت بسته بندی مواد غذایی سبب ایجاد مشکلات جدی و مرگبار نخواهد شد.

اکثر تولید کنندگان از مواد اولیه مرغوب و بهداشتی برای تولید این محصولات  استفاده می‌کنند. اما برخی از تولید کنندگان ممکن است ظروف پلاستیکی غیر بهداشتی را به بازار عرضه کنند. در اینجا قصد داریم شما را با یکسری نکات جهت تشخیص مواد پلاستیکی بهداشتی و غیر بهداشتی آشنا کنیم.

تشخیص محصولات پلاستیکی بهداشتی و غیر بهداشتی

پلاستیک معمولا از پلیمر پایه، پرکننده و نرم کننده ساخته می شوند. مهم ترین قسمت یک پلاستیک پلیمر پایه آن است. شناسایی کیفی یک قطعه پلاستیکی در واقع تشخیص جنس پلیمر پایه آن است. برای شناسایی کیفی پلاستیک از خواص ظاهری و مکانیکی آن استفاده می کنند.

محصولات بهداشتی سبب حفظ سلامت مصرف کننده می شود. به قول معروف هر محصول گران قیمتی بی حکمت نیست. در اغلب موارد می‌توان محصولات غیر بهداشتی را در میان حراجی ها مشاهده کرد. قیمت این محصولات بسیار پایین است. البته این بدان معنا نیست که تمام ظروف پلاستیکی حراجی غیر بهداشتی هستند. ظروف و محصولاتی که ابعاد بزرگ دارند، اما قیمت آن¬ ها بسیار ارزان است جز محصولات پلاستیکی غیر بهداشتی خواهند بود.

یکی از راه های تشخیص محصولات پلاستیکی بهداشتی از غیر بهداشتی بوی محصولات است. مواد اولیه مرغوب هیچگونه بوی‌ بد و خاصی ندارند. در حالیکه بوی محصولات پلاستیکی غیر بهداشتی بد است. البته در برخی موارد بوی محصولات پلاستیکی غیربهداشتی خیلی قابل توجه نیست. بنابراین جهت تشخیص محصولات پلاستیکی مرغوب از نامرغوب به این روش باید دقت و توجه خاصی داشته باشید.

از دیگر نکات تشخیص محصولات پلاستیکی بهداشتی و غیربهداشتی رنگ محصولات است. معمولاً مواد غیر بهداشتی مات و کدر هستند، زیرا در تولید محصولات پلاستیکی غیر بهداشتی از رنگ های خوب استفاده نمی شود.

یکی دیگر از نکات تشخیص محصولات پلاستیکی بهداشتی از غیر بهداشتی ظاهر آن است. ظاهر محصولات با کیفیت پایین چندان چنگی به دل نمی زنند. زیرا قالب تولید محصولات پلاستیکی کیفیت پایین به گونه ای است که سبب ایجاد ظاهری نامناسب در محصول تولیدی می شود. در واقع با استفاده از قالب بی کیفیت نمی توان محصول استانداردی را تولید کرد.

روش های تولید محصولات پلاستیکی

روش های مختلفی برای تولید این محصولات استفاده می‌شود. قالب گیری تزریقی یکی از روش‌های بسیار پرطرفدار است. در این روش محصولات پلاستیکی توسط دستگاه تزریق پلاستیک تولید می‌شوند. مواد پلاستیک ابتدا داخل دستگاه ذوب می شوند. سپس مواد ذوب شده توسط مارپیچ متعدد به داخل قالب تزریق خواهند شد. مواد ذوب شده بعد از سرد شدن توسط پین های قالب به بیرون پرتاب می شوند. از این روش معمولاً برای تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده در لوازم خانگی از قبیل سبد میوه، سپر خودرو، قطعات خودرو و …استفاده می کنند. لازم به ذکر است که در این روش نباید از پلاستیک های با MFI پایین استفاده کرد، زیرا به دلیل روندگی پایین مذاب ممکن است قالب کامل پر نشود و به دستگاه فشار آید.

یکی دیگر از روش های تولید این محصولات قالب گیری دمشی است. از این روش برای تولید محصولات توخالی که ضخامت دیواره آن ها یکنواخت است، استفاده می کنند. این روش برای تولید محصولاتی از قبیل گالن و بطری کاربرد دارد.

در این روش ابتدا پلاستیک توسط دستگاه اکسترودر ذوب می شود. سپس مواد مذاب به شکل روده در می‌آیند. دو نیمه قالب روی روده را احاطه می‌کنند و بسته می شوند. در قسمت انتهای قالب هوای تحت فشار به درون دستگاه دمیده می شود. این کار سبب می شود پلاستیک به بدنه قالب بچسبد. در نهایت پلاستیک به شکل قالب در می آید. در این روش از پلی اتیلن با چگالی پایین، پلی اتیلن با چگالی بالا، پلی وینیل کلرید و پلی پروپیلین استفاده می کنند.

از دیگر روش های تولید این محصولات  قالب گیری فشاری است. این روش برای شکل دهی ترموست ها مثل لاستیک ها کاربرد دارد. البته این روش برای ساخت محصولات پلاستیکی هم قابل استفاده است. در این روش ابتدا مواد پلاستیک را در حفره فک پایینی قالب قرار می دهند. فک بالایی قالب بر اثر فشار و گرما بسته می شود. در نهایت پلاستیک به شکل قالب در می آید. این روش برای تولید ظروف یکبار مصرف، کامپوزیت و فایبرگلاس کاربرد دارد.

 خرید محصولات پلاستیکی

برای خرید محصولات پلاستیکی حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید، تا از کیفیت محصول مطمئن باشید.

فروشگاه محصول پلاست یکی از معتبرترین فروشگاه ها برای خرید محصولات پلاستیکی است، چرا که در فروشگاه محصول پلاست خبری از محصولات بی کیفیت نیست و ما کیفیت و اصالت کالا را تضمین می‌کنیم.

در محصول پلاست با خیالی آسوده خرید کنید، ما در فروشگاه محصول پلاست علاوه بر تضمین کیفیت، تضمین قیمت هم به شما می‌دهیم.

برای خرید انواع محصولات پلاستیکی همین حالا ثبت سفارش کنید، همچنین می‌توانید، پیش از خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره های آنها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *